dancer's pose

Dancer’s pose is mijn favoriete balanshouding. Behalve dat je je balans traint, bouw je ook kracht op en lenigheid.

De sanskriet naam:

De danser in het sanskriet is Natarajasana. Deze term wordt niet vaak gebruikt tijdens de lessen, evenmin als de Nederlandse vertaling ‘Danser’. Het meest wordt gerefereerd naar Dancer’s pose..

Natarajasana is een balanshouding. Ik vind het zo een prachtige sierlijke houding maar kan ook in eenvoudige versie worden beoefent. In Yoga staat het uiterlijk immers niet centraal. 

Uitvoering van Dancer’s pose: 

Ga staan in de Berghouding. Breng tijdens een inademing al je gewicht op je rechterbeen. Tijdens de volgende uitademing buig je het linkerbeen zodanig dat de voet bij de billen komt. Je pakt de voet met je linkerhand vast. Je ademt gewoon door en richt de aandacht op het evenwicht.

Richt je blik op 1 punt voor je. Pak tijdens een inademing je rechter been vast iets boven je enkel en strek lichtjes naar achteren. Je linkerarm komt naar voren in een boog omhoog. 

Van hieruit bouw je hem op. Kijk of je je rechterbeen steeds meer kunt liften. Je rug wordt holler en er komt meer spanning op je rechterarm en rechter bovenbeen spieren. Met je linkerarm je jezelf in balans. Door je standbeen, in dit geval je linkerknie iets te buigen sta je beter geworteld. Je traint ook beter je spieren van je linkerbeen ipv dat het gewicht meer op je botten en gewrichten rust.

Adem in deze uiterste stand vijf maal door. Tijdens een uitademing laat je de kracht van de boog los en kom je weer recht, het rechterbeen plaats je weer op de grond, de armen ontspannen naast het lichaam.

Nu is de andere kant aan de beurt.

Werking van de Dancer’s pose

Fysiek: Je opent je borstkas en strekt je schouders. Je versterkt je benen, enkels en alle kleine spiertjes in je voeten. Je verbetert je evenwicht en concentratie.

Energetisch: Sacraal, Solar plexus, en Hart Chakra’s openen in deze krachtige houding, door het vinden van evenwicht in het gebied van de sensualiteit, persoonlijke kracht, liefde en mededogen.

Geestelijk: De mythe van deze asana vertegenwoordigt “dansend door onze samsara” – de cycli, patronen en gewoonten waarin we vast zitten. Bovendien is de cobra die in deze houding bungelt om de nek van Shiva, een vertegenwoordiging van de giftige aard van onze onwetendheid. 

Succes met het beoefenen van deze houding!

Foto is van Pinterest.

With love from Janneke
Janneke
Written by Janneke
Is het bij mij thuis altijd ZEN? Nee, dat is (gelukkig) niet het geval. En juist daarom onderzoek ik 1000 en 1 verschillende manieren om te ontspannen. Ik blog over de trends op yoga en voedingsgebied, over een hippe of juist traditionele meditatie techniek, over geluksmomentjes, en een beetje magie. Want zeg zelf: “Sometimes we need a little magic”. ;-)