zen feestdagen

December maand, feest maand. Maar behalve dat er veel gevierd wordt, moeten er ook veel voorbereidingen getroffen worden. En dat tijdens je al drukke bestaan! Daar komt voor vele onder ons de nodige stress bij kijken. Hier lees je hoe je zen wordt in deze hectische maand.

Klinkt het nog een beetje zweverig? Meditatie? Een ver-van-je-bed-show? Niet met deze uitleg: Meditatie is niets anders dan braintraining. Ofwel een bootcamp voor het brein met na afloop een heerlijke sauna en wellness ervaring. Zie je het al voor je? Door te mediteren gaat het geheugen een stuk vooruit, situaties die nu misschien veel stress opleveren worden slechts een klein ongemak. Meditatie maakt gezonder en bewuster.

Wat is meditatie nu eigenlijk?

Het is eigenlijk niet meer dan je brein trainen om aandacht te hebben voor het nu. zelfs stil zijn en luisteren naar je eigen ademhaling is al een vorm van meditatie. en het ontspant direct: de ademhaling wordt automatisch dieper, langzamer en de zuurstof opname verbetert. Het hartritme gaat omlaag.. zennn Misschien denk je nu aan een man op een vliegend tapijt, maar het effect is bewezen en de voordelen zijn legio.

meditatiekussen

Slimmer door meditatie

Meditatie is eeuwenoud, net als yoga. al sinds de jaren 50 wordt er onderzoek gedaan naar meditatie en zijn voordelen. We weten inmiddels dat het de bloeddruk verlaagt en dat het minder gevoelig maakt voor stress, maar vrij recent onderzoek heeft nog iets heel bijzonders aangetoond: Wist je dat er door meditatie opnieuw grijze stof in de hersenen wordt aangemaakt? Dat is het gedeelte in de hersenen dat ervoor zorgt dat informatie verwerkt wordt. Al na acht weken zagen onderzoekers sommige delen van de hersenen verdikken. De hersenen veranderen dus letterlijk door regelmatige meditatie! Geen wonder dat het geheugen verbetert en ook het aanleren van nieuwe vaardigheden wordt een stuk makkelijker. Meditatie maakt dus slimmer.

Mooier door meditatie

Nou wordt ie helemaal mooi! Wist je dat je huid ook mooier wordt van  meditatie? Het zit zo: Van stress weten we dat het funest is voor de huid. Je huid wordt er grauw door, geeft rimpels en fijne lijntjes, wallen, en maakt de huid ook nog eens slap. Het omgekeerde is dan ook waar. Wie minder stress heeft ziet dat onmiddelijk aan z’n huid. De zuurstofopname in de huid wordt verhoogd door meditatie. En als je meditatie combineert met de omgekeerde houding, zorgt dat ook nog eens voor een tijdelijke dosis extra bloedtoevoer naar het gezicht. Een gratis facial. Komt dat effe goed uit zo voor die feestdagen. Het goede nieuws is dat mediteren helemaal niet zo lang hoeft te duren. Een paar minuten is al genoeg. Weet dat er vele vormen zijn van meditatie en dat je dus kunt kiezen naar de methode die het beste bij je past. Lees hier meer over 6 populaire meditatievormen. Zullen we maar gelijk aan de slag? Ik heb speciaal voor de feestdagen een ontspanningsoefening met meditatie gemaakt. Lees het door en kies een rustig momentje voor jezelf om het uit te proberen.

Meditatie oefening van 3 minuten

1e stap: Neem waar wat er op dat moment is, zonder in te grijpen. Alleen observeren.

2e stap: Focus op de ademhaling. De tweede stap versmalt het aandachtsgebied tot één gerichte concentratie voor de ademhaling in het lichaam.

3e stap: Focus op het lichaam. Nu verbreed je je aandacht door het lichaam mee te nemen. Neem waar of je sensaties voelt in je lichaam en waar.

En je kunt altijd nog voor een gelijde meditatie gaan door bijvoorbeeld dit audio boek: Audio boek – Guided Meditations

Succes!

 

     

With love from Janneke
Janneke
Written by Janneke
Is het bij mij thuis altijd ZEN? Nee, dat is (gelukkig) niet het geval. En juist daarom onderzoek ik 1000 en 1 verschillende manieren om te ontspannen. Ik blog over de trends op yoga en voedingsgebied, over een hippe of juist traditionele meditatie techniek, over geluksmomentjes, en een beetje magie. Want zeg zelf: “Sometimes we need a little magic”. ;-)