hellofresh koken voor kinderen

Voor menig ouder is het iedere dag weer een uitdaging: koken voor het hele gezin en dan in het bijzonder voor de kinderen. Hier thuis in ieder geval! Begrijpelijk, want het is niet eenvoudig om iets te maken waar iedereen blij mee is. Het is dan ook verleidelijk om iets voor je kinderen te maken waarvan je zeker weet dat ze het lekker vinden. Prima natuurlijk, maar hoe zorg je dat ze de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen? Wij geven je tips.

Koken voor kinderen tip 1: Variatie

Variatie in eetpatroon is voor iedereen belangrijk, maar zeker ook voor kinderen. Door ze al van kleins af aan kennis te laten maken met verschillende smaken en producten, leg je een solide basis voor de rest van hun leven.
Aan uitgesproken smaken moeten kindjes vaak nog erg wennen. Bitter is bijvoorbeeld een smaak waar we van nature niet van houden. De oorsprong van die afkeer ligt bij onze voorouders, die door te proeven moesten bepalen of ze iets konden eten of niet. Bitter was daarbij een indicatie dat iets niet goed of zelfs giftig was. Kleine kinderen hebben hierdoor nog steeds een sterke afkeer van bitter en een natuurlijke voorliefde voor zoet. Zoet is in de natuur namelijk over het algemeen ‘veilig’ voedsel – die voorkeur zit dus echt in onze genen. Toch is het goed om ook minder geliefde smaken aan te bieden. Je zult zien dat ze aan de smaak wennen en het na een poosje in de meeste gevallen zonder problemen opeten.

Koken voor kinderen tip 2: Verstopte groenten

Dit vind ik persoonlijk een hele goede tip. Is jouw kind niet zo dol op groente? Vaak is het gewoon een kwestie van wennen en vallen er uiteindelijk veel groenten in de smaak. In de tussentijd kun je wel op verschillende manieren extra groenten ‘verstoppen’ in hun eten. Denk bijvoorbeeld aan groentenfriet, een paar flinke handen spinazie door het pannekoekenbeslag, geroosterde en gepureerde groenten door de pastasaus of een goedgevulde smoothie. Combinaties waar kinderen van houden zijn bijvoorbeeld (bevroren) banaan, mango, gele paprika en amandelmelk of mango, ananas, spinazie en avocado. Soep is ook een perfecte manier om veel groenten binnen te krijgen.

Koken voor kinderen tip 3: Samen koken

Je kinderen betrekken bij het koken is niet alleen heel gezellig, het is ook nog eens goed voor hun eetlust! Door mee te helpen voelen ze zich meer betrokken bij het koken en is de kans groot dat ze zonder morren alles opeten. Voor iedere leeftijd is er wel een geschikt klusje.

 

Wat vinden jouw kinderen het allerlekkerst om te eten? Laat het weten in de comments hieronder.

Dit artikel werd mogelijk gemaakt in samenwerking met Hellofresh

With love from Janneke
Janneke
Written by Janneke
Is het bij mij thuis altijd ZEN? Nee, dat is (gelukkig) niet het geval. En juist daarom onderzoek ik 1000 en 1 verschillende manieren om te ontspannen. Ik blog over de trends op yoga en voedingsgebied, over een hippe of juist traditionele meditatie techniek, over geluksmomentjes, en een beetje magie. Want zeg zelf: “Sometimes we need a little magic”. ;-)