sun

Het lijkt steeds ingewikkelder te worden.. zonnebaden, welke zonnebrandcrème te gebruiken, hoe houdt je je huid mooi en hoe ga je huidveroudering tegen door de zon, etc. Elk jaar opnieuw begeef ik mij op het terrein van de nieuwste ontdekkingen van de zonnefilters en SPF’s.. Ik probeer mij een weg te banen in alle updates en adviezen van experts. Ik heb een handig overzicht gemaakt met de 2 belangrijkste punten die je moet weten over zonnebrand:

UVA en UVB mysterie

Waar ik mezelf vroeger het liefst met olijfolie insmeerde om letterlijk weg te bakken op het strand, probeer ik nu zo veilig mogelijk te zonnen. “Youth is wasted on the young” zullen we maar zeggen. ahum.. Volgens mijn herinnering gingen we allemaal ook een beetje nonchalant met zonnebrand om. Jarenlang hebben we alleen van UVB vernomen en hiernaar gehandeld als het ging om bescherming. Achter glas komt geen UVB bijvoorbeeld, en ook in zonnebanken zit alleen UVA waardoor we niet zouden verbranden. Maar sinds kort verschijnen er op verpakkingen van zonnebrandcrèmes ook UVA vermeldingen.

Zonnebrand geheugensteuntje:

  • UVB: B van bruinen maar ook van “burning”
  • UVA: A van ageing en allergie

Hoe zit dat nu precies?

UV-straling vormt slechts 5% van de zonnestraling die de aarde bereikt, maar is zeer energierijk. Er zijn verschillende soorten UV. UVC-stralen worden tegengehouden door de ozonlaag, maar UVA- en UVB-stralen bereiken de aarde en hebben effecten op de huid. UVA heeft een hogere golflengte dan UVB en de UVA stralen dringen dieper door in de huid dan de UVB stralen. Omdat UVB stralen verantwoordelijk zijn voor huidverbranding, werd niet veel aandacht aan UVA straling gegeven. Er werd gedacht dat UVA geen kwaad kan.

Dit moet je weten over UVA

In tegenstelling tot UVB gaat UVA grotendeels door wolken, kleding en glas. Ze kunnen wel heel diep in de huid dringen, tot in de cellen van de lederhuid. Het zijn de belangrijkste producenten van vrije radicalen, die de cellen op lange termijn kunnen beschadigen en leiden tot:

  • Fotoveroudering: een wijziging van de schikking van de elastine- en collageenvezels, die leidt tot verslapping en verminderde stevigheid van de huid en de vorming van rimpels.
  • Zonne-intoleranties, veelal zonneallergieën genoemd (roodheid, jeuk, polymorfe lichteruptie)
  • Pigmentstoornissen (zwangerschapsmasker, bruine vlekjes)
  • De ontwikkeling van huidkanker.

Mensen en vooral kinderen (zeker als ze overgevoelig zijn voor uv-straling) zijn niet beschermd tegen UVA als ze buiten een T-shirt aanhebben of binnen in de serre gaan zitten. Het massaal zonnebaden, de gewoonte veel lichtere kleren aan te hebben en de opkomst van huizen en kantoren met veel en grote ramen heeft sinds de Tweede Wereldoorlog de kans op een melanoom met 2000% doen toenemen. Wist je dat het dragen van een gewoon T-shirt maar beschermt tot ongeveer factor 15?

 

(AD)
Koop jouw zonnebril bij Zonnebrillen.com

 

Zonnebrand tips

  • Het ligt voor de hand: Wie wel in de zon komt doet er goed aan de blootstelling te beperken. Vroeger was het advies uit de zon te blijven tussen 12 en 3 uur, inmiddels is dat opgeschroefd naar  11- 4 uur.
  • Er is ook speciale uv-werende kleding te koop en zelfs een wasmiddeltoevoeging (“UV WASH”), die gewone kleren een beschermingsfactor 50 geeft.
  • Daarnaast is het aan te raden een goede zonnebril en zonnebrand met voldoende hoge beschermingsfactor te gebruiken.

Deze tips vond ik op de site van laroche-posay:

“Wat kleding betreft, verdienen dicht geweven stoffen en donkere kleuren de voorkeur. De producten moeten een Hoge en Zeer Hoge bescherming bieden en regelmatig opnieuw worden aangebracht. Een zonnebril moet de CE-markering categorie 3 en 4 dragen. Een goed zonneproduct moet ook: een goede tolerantie bieden, lichtstabiel zijn, waterproof zijn en bestand zijn tegen transpiratie.”

Welke filters?

Over filters valt een heleboel te vinden, dus ik houd het bij een korte samenvatting wat je kunt gebruiken als cheatsheet.

In UV filters kun je onderscheid maken tussen chemische en fysische filters.

  • Chemische filters trekken in de huid en absorberen hier de UV-straling.
    • Chemische filters zijn bijvoorbeeld: oxybenzone, octyl methoxycinnamate, octocrylene en avobenzone
  • Fysische filters leggen een laagje op je huid en ‘weerkaatsen’ het licht.
    • Fysische filters. Dit zijn titaniumoxide en zinkoxide. – veel kinder zonnebrandcrèmes hebben fysische filters.
  • Wat er tussenin zit is Tinosorb. De combinatie van Tinosorb S en M beschermt goed tegen zowel UVA als UVB stralen.

 

Welke zonnebrandcrème gebruik ik zelf?

Deze zomer heb ik Eucerin 50+ voor mijn gezicht gebruikt en Louis Widmer 50+ voor mijn lichaam gebruikt. Ik ben over beidde zonnebrandcrèmes tevreden. Lees binnenkort mijn reviews over deze producten.

Of bestel ze direct hier:

louis widmer zonnebrand  Eucerin zonnebrandcreme 50+

 

Bronnen: Laroche-posay, drvelthuis en JetskeUltee

(AD)

 

With love from Janneke
Janneke
Written by Janneke
Is het bij mij thuis altijd ZEN? Nee, dat is (gelukkig) niet het geval. En juist daarom onderzoek ik 1000 en 1 verschillende manieren om te ontspannen. Ik blog over de trends op yoga en voedingsgebied, over een hippe of juist traditionele meditatie techniek, over geluksmomentjes, en een beetje magie. Want zeg zelf: “Sometimes we need a little magic”. ;-)